Nyheter
Syntese av butadiengummi fra karbondioksid
25. mai 2023
Hyogo, Japan – 9. mai 2023 – Toyo Tire Corporation (hovedkontor: Itami City, Hyogo Prefecture; President & administrerende direktør: Takashi Shimizu; heretter «Toyo Tire») kunngjorde i dag at selskapet har utviklet katalysatorer som omdanner karbondioksid til butadien med høyt utbytte i samarbeid med University of Toyama (lokasjon: Toyama City; President: Shigeru Saito), og har lykkes med å syntetisere butadiengummi, et viktig råmateriale for dekk.
Sammensetningen av råmaterialene som brukes til bildekk, varierer fra kategori til kategori, og syntetisk gummi fra petroleum, inkludert butadienenheter (styren-butadiengummi (SBR) og butadiengummi (BR)), utgjør ca. 30 % av det totale råmaterialet. Derfor har dekkindustrien satt i gang forskning på syntetisk fremstilling av butadiengummi fra andre naturlige materialer (ressurser) enn petroleum for anvendelse i praksis.
Universitetet i Toyama arbeider aktivt og innovativt med å skape et samfunn med reduserte karbonutslipp gjennom utvikling av katalysatorer med høy ytelse for resirkulering av karbondioksid (CO2).
I 2016 innledet Toyo Tire et samarbeid med professor Noritatsu Tsubaki ved fakultetet for ingeniørvitenskap ved universitetet i Toyama for å erstatte petroleumsbaserte materialer med CO2 som karbonressurs i produksjonen av butadiengummi, som er en viktig bestanddel i dekkene.
(Sirkulær økonomi etablert ved hjelp av teknologi som bruker CO2 som karbonressurs for å lage råmateriale til dekk)
Det at vi har lykkes med å vise hvordan butadien kan syntetiseres fra CO2, en av de viktigste årsakene til klimaendringene som påvirker det globale miljøet i betydelig grad, bør bidra til å minimere miljøbelastningen (mengden CO2-utslipp) i produksjonsprosessen sammenlignet med den konvensjonelle metoden med bruk av materialer som stammer fra petroleum.
Å bruke CO2 som utgangsmateriale for produksjon av butadiengummi gir dessuten en fordel når det gjelder livssyklusvurdering (LCA) av bildekk i fremtiden.
Sustainable Technology Center ved universitetet i Toyama arbeider med grunnleggende akademisk forskning for utvikling av neste generasjons materialkonverteringsteknologier og anvendt forskning for å realisere et bærekraftig samfunn.
Denne nye teknologien fungerer som en del av disse tiltakene, og vi kan syntetisere butadien fra CO2 med det høyeste utbyttenivået i verden helt uten bruk av dyre edelmetaller.
Fremover vil vi fortsette utviklingen av et katalysatorsystem for masseproduksjon med sikte på praktisk bruk innen utgangen av 2020-tallet, og vi vil forske på hvordan vi kan erstatte gummi og fyllstoffer med bærekraftige materialer for å gi et meningsfullt bidrag til bærekraft.
Toyo Tire utforsker hele tiden måter å etablere en sirkulær prosess for produktene sine i samfunnet gjennom å bruke naturlige materialer, samt andre bærekraftige materialer som kan brukes for gummi, det primære råmaterialet for bildekk, og andre komponentmaterialer. Samtidig leverer vi prototypdekk som fortrinnsvis bruker bærekraftige materialer til kjøretøy som deltar i Dakar-rallyet og andre offroad-løp. Det samme vil vi gjøre for utholdenhetsløp, inkludert 24-timersløpet på Nürburgring. Ved å tilbakeføre kunnskapen vi har tilegnet oss under spesifikke kjøreforhold til masseproduksjonsteknologien, vil vi akselerere utviklingen av høytytende og unike produkter som bare er tilgjengelige fra Toyo Tires-merket.
Toyo Tire har satt seg som mål å øke andelen bærekraftige materialer til 40 % innen 2030. Ved å fremme bruken av denne nye teknologien tar vi sikte på å redusere produksjonen av klimagasser i arbeidet med å bidra til realiseringen av et bærekraftig mobilitetssamfunn.
nye Outlander PHEV på Open Country-dekk
Toyo Tires valgt til Mitsubishis flaggskipmodell
Vinner SCORE Trophy Truck Championship 2. år på rad
Alan Ampudia tar tittelen i 2024
Pallplassering i NLS-mesterskapet
2024 NLS-mesterskapets vinnere tar 2. plass
Seier i Legends-klassen i Baja1000 2024
71 år gamle Gustavo Vildosola Sr ble nummer tre sa
Open Country-dekk konkurrerer i Baja 1000
SCORE Desert World Championship avgjørelsen
Verdenspremierer på SEMA 2024
26 konseptbiler avduket på Toyo Tires Treadpass
Mesterskapet i SP10-klassen avgjøres tidlig under NLS 2024
Mesterskap i SP10-klassen på NLS 2024 avgjort
Seieren i NLS 2024-klassen står på spill
SP10-tittelen kan bli avgjort denne helgen.
Seier på Rallye Maroc
Seier i Stock-klassen og Open Auto Class for teame