Kjøretips
Hva du skal gjøre hvis du står fast
Når bilen står fast på is, snø, gjørme eller vått gress, bør den vugges forsiktig frem og tilbake ved å flytte girspaken gjentatte ganger fra kjøring til revers på automatgir eller revers til andre på manuelle girkasser. Dette bør gjøres med så lite hjulspinn som mulig. Kraften som oppstår når et dekk spinner raskt, kan forårsake en eksplosjon ved at dekket bokstavelig talt rives i stykker. Noen kjøretøy er i stand til å forårsake dette på så kort tid som fem sekunder.
Bruk av reservehjulet
Mange nyere biler er utstyrt med et midlertidig reservehjul. Disse dekkene er vanligvis mye mindre enn de andre dekkene på bilen din. Det er viktig å være klar over at disse reservehjulene har langt flere begrensninger enn et vanlig dekk, blant annet når det gjelder hastighet og anbefalt kjøreavstand. Noen reservehjul krever til og med bruk av en spesiell beholder for luftfylling.
Du bør gjøre deg kjent med reservehjulet ved å lese instruksjonsboken og sideveggen på reservehjulet. Og husk å sjekke lufttrykket i reservehjulet ofte.
Vannplaning
Tre hovedfaktorer bidrar til at veigrepet på våte veier reduseres, såkalt vannplaning:
Kjøretøyets hastighet. Når hastigheten øker, reduseres veigrepet på vått underlag betraktelig.
Vanndybde. Jo dypere vannet er, desto raskere vil du miste veigrepet, selv om selv tynne vannlag kan føre til at du mister veigrepet, selv ved lave hastigheter.
Dekkenes mønsterdybde. Når dekkene blir slitt, reduseres deres evne til å motstå vannplaning.
Siden vannplaning kan føre til fullstendig tap av veigrep og kontroll over kjøretøyet, bør du alltid redusere hastigheten med hensyn til trafikken rundt deg.
Kjøring på is og snø
Helårsdekk er konstruert for å gi bedre veigrep på snø enn ikke-helårsdekk. Dekkene dine kan være helårsdekk hvis du finner bokstavene «M+S» støpt inn i sideveggen nær vulsten. Disse bokstavene betyr «gjørme og snø». På grunn av forskjellene mellom amerikanske og europeiske regler bør du imidlertid alltid sjekke med dekkforhandleren at de dekkene du har valgt, er egnet hvis du trenger helårsdekk. Du bør ikke stole på «M+S»-merkingen alene.
Selv de beste helårsdekkene gir ikke akseptabelt veigrep hvis du kjører for fort på snø/is. Du bør beregne minst 12 ganger lengre bremselengde på vinterføre.
Montering av vinterdekk anbefales på det sterkeste når temperaturen er under 7 °C. Vinterdekk gir betydelig bedre bremse- og veigrep enn sommer- og helårsdekk. I noen land er det derfor påbudt med vinterdekk. Men selv der det er valgfritt å montere vinterdekk, er sikkerhetsfordelene under alle forhold ved temperaturer under 7 °C store. Ved denne temperaturen gir vinterdekk bedre grep og veigrep på tørre og våte veier, samt på snø og is.
For sikker vinterkjøring
Skift til vinterdekk.
Reduser hastigheten din. Selv gode veiforhold kan raskt bli dårligere.
Øk bremselengden – minst 12 ganger mer enn på tørre veier. Det er ikke sikkert at du alltid trenger så lang avstand, men når du gjør det, vil du være glad for at du tok det ekstra med ro.
Sjekk dekkenes tilstand. Slitte dekk gir dårligere veigrep.